Internet Explorer is no longer supported
Thank you for using our services. Unfortunately are we not supporting Internet Explorer any longer. We recommend that you use Chrome, Safari, Microsoft Edge or Firefox for the best userinterface. Follow the best tips for how to do that
The Vestfold Archive VEMU/ARS-A-1030/F/L0146 Link to Arkivportalen
ARS-A-1030: Skipsjournaler. Hvalfangstmuseet F: Skipsjournaler L0146: Thor Junior, D/S, hvalfanger, Sandefjord Journal
no. 146 /18.09.1930 - 10.05.1931-Lov om sjøfart av 20 juli 1893 §35. På ethvert skib, der går i utenriks fart, skal der føres; en dagbok (journal) og på dapskibe der hos som tillegg til denne en særskilt maskindagbok... §36 Dagboken føres av skibsføreren eller styrmannen under skibsføreens tilsyn og medansvar... Bøkene føres efter tidsfølgelse, i havn for hvert døgn, i sjøen for hver vakt... §37 I Dagboken bør nøiagtig optegnes enhver under reisen inntreffede begivenhet og omstendighet, hvorom kunnskap kan være tilnytte for redere, landingseiere, forsikringsgivere eller andre, der har interesse i reisen. Der blir således å gjøre en bemerkning om, når mannskapets tjeneste begynner og ender, når proviant og vann tas ombord, når lasting og lossing begynner, avbrytes og fullendes. Likeledes om, hvad der hver dag innlades eller utlosses, om inntagelse av ballast, dens vekt, beskaffenhet og måten, hvorpå den er sikret, om hvorvidt fremmed arbeidshjelp benytes om skibets dyp gående for og akter og dets tilstandførøvrig, når det forlater havn, om lastens beskaffenhet og tilstand samt, hvis dekkslast føres, dennes mengde og høide, om kompassenesregulering og deviasjon, om tiden for skibets avgang fra, ankomst til og flytting i havn, om vind, vær, barometer stand, strøm, kurs, fart, seilføring, tilbakelagt distanse, lanterneføring, loddkast, peilinger og observasjoner, om når og hvor los kom ombord og gikkfra borde, om pumping, hvor ofte den finner sted, samt om vannhøiden i pumpene. Bestikket innføres for hvert ettmål. Når skibsråd holdes, skal såvel de avgigne meninger som skibsførerens beslutning innføres i dagboken, og tilførelsens skal underskrives av de rådslående. Fremdeles skal det bemerkes i dagboken, når nogen av mannskapet blir syk, dør, rømmer eller gjør sig skyldig i forbrytelse eller disiplinærforseelse, samt når og i hvilken anledning skibsføreren under reisen finner det nødvendig å minske kosten. Særlig blir der i dagboken å innføre nøiaktig opplysning om ethvert uheld, der måtte tilsøte skib eller ladning, med angivelse av foranledningen, de nærmere omstendigheter og de trufne foranstaltningerSeafaring, MaritimeArticPrivate archives
Cookie information
We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies. Learn more about cookies.